استیتمنت

نقاشی از گل شاید سهل ترین و همزمان سخت ترین انتخاب یک هنرمند باشد. گل اولین مثال زیبایی و دم دست ترین شکل بیان احساسات است. از سویی ریشه در اعماق ادبیات و اسطوره ها دارد و از سویی بر قشری ترین سطوح انگاره های عوامانه جای گرفته است. حال اگر هنرمند، نقش درخت یا مار و طاووس را هم به آن اضافه کند آنگاه باید در خطرناکترین موقعیت ممکن بندبازی کند. این ازمون سختِ رضا نصرتی در سه دوره ی پیاپی کاری اش است. نقاشیِ عناصری از طبیعتِ زنده که حامل بارِ سنگینی از ارجاعات ادبی و سنت تصویری اند. ارجاعاتی که گریزی از آنها نیست و هنرمند سطح بوم هایش را عرصه ی رویارویی با آنها کرده است. نمادهای زیباییِ جهانشمول در سطوح نقره فام و زنگار بسته ی بوم های نصرتی وضعیتی سراب گونه، زوال یافته و تهی از طبیعت زنده یافته اند. او تلاش کرده است انگاره هایش را با انتزاع از طبیعت زنده ی خود بر بستر سطح مستوی بوم هایش معنازدایی کند. به عبارتی گذار نقاش از شعر به سطح پلاستیکی چالش اصلی او در این دوره از کارهایش است.

مهدی چیت سازها

 
بیوگرافی

رضا نصرتی

  • متولد 1360 سنندج
  • کارشناس ارشد نقاشی
  • عضو پیوسته انجمن نقاشان ایران و مدرس دانشگاه
  • نفر برگزیده­ی چهار دوره نقاشی جوانان غرب کشور
  • برگزیده­ی دوم نقاشی جوانان ایران، 1381

گزیده­ی نمایشگاه­های انفرادی

  • گالری نار، 1394
  • گالری سیحون، 1392
  • گالری گلستان، 1390
  • گالری آریا، 1388
  • گالری هفت ثمر، 1387
  • خانه هنرمندان ایران، 1385
  • گالری شهر کتاب نیاوران، 1384
  • گالری برگ، 1383
  • گالری شاهد، 1381
  • گالری ارژنگ، 1380

گزیده­ی نمایشگاه­های گروهی

  • گالری نک، 1396
  • دورنما، مروری بر هفتاد سال منظره نگاری معاصر، 1396
  • اعضای انجمن نقاشان ایران، خانه هنرمندان، 1393، 1394، 1395
  • هفت نگاه، فرهنگسرای نیاوران، پردیس ملت 1390 ،1392، 1394
  • دوسالانه تجسمی فجر، موزه فرهنگستان هنر، 1392
  • تالار وحدت، فروش آثار تجسمی، 1391
  • صد اثر صد هنرمند، گالری گلستان، 1388، 1390، 1394
  • نقاشان نوگرای استان­ها، فرهنگستان هنر، 1388
  • نسل نو، گالری هما، 1387
  • دوسالانه هنر جوان، موزه هنرهای معاصر، 1386
  • طبیعت در هنر شرق، 1384
  • اولین اکسپوی تهران، تالار رودکی، 1383
  • دانشجویان دانشکده های هنر، فرهنگسرای نیاوران، 1382
بروشور نمایشگاه: