استیتمنت

32 سال از اولین نمایشگاه انفرادی نقاشی محمدعلی بنی اسدی می­گذرد. وی در یازده نمایشگاه انفرادیِ گذشته، با جدیت و تلاش، دستاوردهایی به اتمسفر نقاشی معاصر ایران اضافه کرده است. او همواره در جست­وجوی پاسخ پرسش­های خود درباره­ی رسانه­ی نقاشی و ظرفیت­های آن است. گسترش خلاقانه­ی تصویر یکی از مهمترین مؤلفه­های خوانش اثر هنری این هنرمند است.

از سویی دیگر اما، مهمترین ویژگی نقاشی این هنرمند، هویت ایرانی آثارش است. از 1356 این مسئله برای وی به موضوعی بسیار مهم و جدی تبدیل شده است که چگونه می­توان در یک اثر هنری، حال و وضعیت یک انسان ایرانی را بیان کرد. اکنون چهل سال از این موضوع می­گذرد. رفتار محمدعلی بنی اسدی در چیدمان، کاراکترسازی و رنگ­گذاری متأثر از فرهنگ غنی تصویری کشور در دوره­های مختلف ایران از تمدن کهن تا قاجار است. همچنان که این هنرمند در خلق آثارش، پیوند عمیقی با فرهنگ ایرانی دارد، به دنبال آزمودن فضاهای نو در عرصه­ی هنرهای تجسمی است و در طی مسیر، از توجه به جریان تاریخ هنر غرب بی­بهره نبوده و درصدد کشف و خلق راه­های بصری متنوع در آثارش و در نتیجه پاسخ دادن به تاریخ هنر بوده است.

محمدعلی بنی اسدی هنرمندی چند وجهی، ژرف­نگر و جامع الاطراف است و بالطبع هنرش هم چند لایه، با مفاهیمی پیچیده، رازآمیز و عمیق است. در دوره­هایی مشخص، نقاشی­هایش سویه­های مختلف زیستن را از جنبه­های ازلی، آخرالزمانی و اسطوره­ای به نمایش گذاشته­اند. بدیهی است که این هنرمند در مقام نویسنده و پژوهشگر، جدیت بسیاری در مطالعه و واکاوی ادبیات گذشته و معاصر ایران و جهان داشته است. روایت­های بنی اسدی حاصل تعمق در دانش و ادبیات ایران و جهان و در عین حال در پیوند با مسائل زندگی روزمره است. بهره­گیری از کالیگرافی و خط فارسی همچون صدایی آرام و پیوسته در زیرمتن کارهای دهه­ی 80 خورشیدی این هنرمند، تأثیر متون مهم ادبیات را به ذهن می­آورد که در لایه­هایی از فرم­های تجسمی بروز کرده­اند.

در این دوره اما، انسان­هایش از صورت­های مثالی و فضای اسطوره­ای «انسان- حیوان» دور شده و بیش از گذشته اینجایی هستند. آن فضای آخرالزمانی، مرموز و سنگین به اتمسفری انتزاعی با موقعیتی اکنونی با لایه­هایی از رنگ گذاری­های درخشان و گیرا بدل شده است. واهه­های سرد و مرموز جایشان را به ورطه­های پیچیده و غریب داده­اند. تمرکز بر فردیت انسان در این آثار اما، در ادامه­ی همان بررسی و مطالعه­ی هویت ایرانی است. انسان­ها نزدیکتر و با چهره­ای مشخص­تر تصویر شده­اند و حتی می­توان با چهره­ها احساس آشنایی و گاه همذات پنداری کرد. محمدعلی بنی اسدی هنرمندی است با ظرافت­های فکری و حساسیت بالا نسبت به جامعه و پیرامونش که همواره در حال پاسخ دادن به موقعیت­های بغرنج زمانه­ی خویش است. از این رو تأکید هنرمند بر سرنوشت انسانی ایده­ی مشترک آثارش است که انسان را در ورطه­هایی پیچیده، نامشخص و مرموز از زیستن به تماشا می­گذارد تا به بیننده اجازه­ی کشف معناهای بیشتری دهد و بر رمزآمیز بودن اثرش که نمایی از زندگی است تأکید ورزد.

 
بیوگرافی

محمدعلی بنی­اسدی

  • متولد 1334 سمنان
  • کارشناس ارشد نقاشی
  • عضو هیئت علمی (دانشیار) دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
  • نامزد نهایی جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن2012 ، 1392-1395
  • نامزد چهار دوره جایزه آسترید لیندگرن، 1392

تحصیلات

  • دیپلم مجسمه­سازی، هنرستان کمال­الملک، 1352
  • کارشناسی نقاشی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، 1359
  • کارشناسی ارشد تصویرسازی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، 1380
  • گزیده­ی نمایشگاه­های انفرادی

    • نمایشگاه طراحیِ «کمی آنسوتر» به همراه نکوداشت و چاپ تمبر یادبود، فرهنگسرای ارسباران، تهران، 1394
    • نقاشی، گالری هما، تهران، 1387
    • نقاشی و مجسمه، خانه هنرمندان، تهران، 1385
    • نقاشی، نگارخانه سعدآباد، تهران، 1383
    • نقاشی، گالری آتبین، تهران، 1382
    • نقاشی، گالری آریا، تهران، 1381
    • نقاشی، گالری الهه، تهران، 1379
    • نقاشی، گالری افرند، تهران، 1372
    • نقاشی، گالری گلستان، تهران، 1372
    • نقاشی، گالری نشر نقره، تهران، 1365
    • نقاشی، آتلیه مرحوم ایرج زند، تهران، 1364
    • تالیف کتاب­ها و مقالات پژوهشی متعدد درباره طراحی و تصویرگری
    • شرکت در بیش از صد نمایشگاه گروهی، جشنواره و فستیوال ملی و بین المللی به عنوان، هنرمند، پژوهشگر و داور
    بروشور نمایشگاه: