استیتمنت

روایت گم‌شده

پیکرک‌های ساوالان توده‌های انسان مانندی را باز می‌نمایند که ساکت و ساکن در گستره‌ی دشتی ناکجا به افق خیره مانده‌اند. در نگاهی زیرچشمی گاه شواهدی از چهره‌هایی آشکار می‌شود؛ و بعد به ناگه همه چیز از نظر محو و دور می‌شود. توده‌هایی گنگ، در فضای مه‌آلود و بی‌جغرافیا، در نوری ملایم و بی‌زمان، از هر نشانه‌ای که خط و ربط آن‌ها را آشکار کند می‌گریزند. چه برای آن‌ها که توده‌ها برایشان هیچ صبغه‌ی آشنایی ندارد و چه برای آن‌ها که کوره راه‌های بی‌رنگی از داش‌باباهای اسطوره‌ای و تاریخی می-جویند، این صحنه‌ها معنایی جز یک معرکه آخرالزمانی ندارد؛ تمام پیوند‌های معنابخش گم شده‌اند. صحنه نمایشی از وضعیتی است که شاید پیش و شاید پس از رخ دادن فاجعه ثابت مانده باشد.

آنچه باید از رخدادها روایت بسازد، منظر دید اندیشه‌ورزی است که پیوندی علّی میان آن رخدادها برقرار کند. در اینجا اما منظر دید هنرمند، منظری اندیشه‌ورزانه نیست؛ و نه پی‌جویی خط و ربط‌های معنایی و علّی میان پیکره‌ها و صحنه‌ها، روایتی برای مخاطب می‌سازد. اینجا ساوالان روایت نمی‌کند؛ او نیز سرگشته در کنار ما به نظاره‌ی پاره صحنه‌ها نشسته و روایت‌های گم‌شده‌ی آن را می‌جوید.

فواد نجم‌الدین مرداد 1397

 
بیوگرافی

ساوالان جماعتی

  • متولد 1368 اردبیل
  • فارغ‌التحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه شاهد تهران
  • عضو پیوسته انجمن نقاشان ایران
  • مدرس طراحی و نقاشی
  • مدیر انتشارات ساوالان ایگیدلری
  • گزیده نمایشگاه‌ها
  • گروهی، «ساخت جهانی آستانه»، گالری لاله، تهران 1396
  • ششمین و هفتمین فروش آثار چند نسل هنرمندان معاصر ایران، گالری لاله، تهران 1395 و 1396
  • انفرادی طراحی، گالری فدک، اردبیل 1395
  • گروهی طراحی منتخبین نقاشان امروز، گالری لاله، تهران 1395
  • گروهی نقاشی، «در آن سوی»، گالری لاله، تهران 1395
  • گروهی نقاشی، «در پرده»، گالری هپتا 1395
  • گروهی نقاشی، «زوسادیسم»، گالری دنا، تهران 1395
  • گروهی، «پلاسکو»، گالری خط سفید، تهران 1395
  • انفرادی طراحی در خانه هنرمندان، تهران 1394
  • گروهی نقاشی گالری‌های ایران و جهان، «کالکت آرت»، باغ‌موزه قصر، 1394
  • گروهی تابلوهای کوچک، گالری آریا، تهران 1392
  • انفرادی، خط سماع و نقاشیخط، گالری خطایی، اردبیل 1391
  • جشنواره دامون‌فر، پردیس ملت، تهران 1389
بروشور نمایشگاه: