×

خطا

[SIGPLUS_EXCEPTION_MEMORY] Insufficient memory to carry out an operation on root/images/exhibitions/97/najva-erfani/exhibition/sareban-gallery-najva-erfani1.jpg, an approximate 59885568 bytes required, 18874368 bytes available. (Not all available memory can be consumed in order to ensure safe operations.)
[SIGPLUS_EXCEPTION_MEMORY] Insufficient memory to carry out an operation on root/images/exhibitions/97/najva-erfani/works/sareban-gallery-najva-erfani-1.jpg, an approximate 59885568 bytes required, 18874368 bytes available. (Not all available memory can be consumed in order to ensure safe operations.)

{gallery cols=2 preview_width=550 preview_height=400 lightbox_thumbs="inside" rotator_buttons=1 rotator_links=0 protection=1 rotator_alignment="c"}exhibitions/97/najva-erfani/exhibition{/gallery}

{gallery cols=2 preview_width=550 preview_height=400 lightbox_thumbs="inside" rotator_buttons=1 rotator_links=0 protection=1 rotator_alignment="c"}exhibitions/97/najva-erfani/works{/gallery}

 
 
استیتمنت

اسطوره‌ها می‌گویند قاف بلندترین و دورترین کوه جهان است و کسی را بدان راه نیست؛ گرداگرد جهان را گرفته و اعظم آن در آب است و خورشید از پس آن برمی‌آید و هر کوه دیگر در زمین از رگ آن است. چنان که در «معجم البلدان» مسطور است؛ قاف کوهی عظیم است که به گرد دنیا برآمده، از او تا آسمان مقدار یک قامت است، بلکه آسمان بر او مطبق است و جِرمش از زمرد است و کبودی هوا از عکس لون او است و ماورای آن عوالم و خلایق فراوانند و بیخ همه‌ی کوه‌ها بدو پیوسته است چون حق سبحانه را با قومی غضب بوده باشد و خواهد که بدیشان زلزله فرستد، فرشته‌ای را که بر کوه قاف موکل است امر آید که تارک و بیخ آن کوه مطلوب را بجنباند و در آن زمین زلزله افکند. سوره‌ی قاف نیز همین شرح است و به معاد و قیامت اشاره دارد. نیز در برخی افسانه‌های محلی افغان، کوه قاف را قلب زمین و محل سکونت پریان زیباروی می‌دانند.

«از دختران قاف» نجوا عرفانی خوانشی دیگر است؛ نخست این‌که کوه را نماد قدرت، عظمت، صلابت، مردانگی و در واقع فالوس می‌دانند. اما حکایت عرفانی از قاف این‌گونه نیست! گویی زنانگی چیره شده است و پریان ساکن قاف در قالب دختران و زنان با صلابت تاریخ در جای جای این کره‌ی خاکی تکثیر شده و پیامی به حق را به شیوایی بیان کرده‌اند. زنانی که تا نیمه در آب فرو رفته‌اند و برای آن‌چه سخت به دست می‌آید، خود نیز انسان‌-کوه شده‌اند. گرچه اغلب اختناق حاکم صدای ایشان را خاموش کرده است، اما گویی آوای ایشان همچون رگ‌های قاف در جهان طنین‌انداز شده است.

زروان روح‌بخشان

تیر 1397

 
بیوگرافی

نجوا عرفانی

  • متولد 1363 تهران
  • تحصیلات: کارشناسی ارشد تصویرسازی (دانشگاه هنر تهران)،1390 /کارشناسی گرافیک (دانشگاه هنر تهران)، 1386/ عضو پیوسته انجمن هنرمندان نقاش ایران/ عضو پیوسته انجمن فرهنگی هنری تصویرگران ایران

نمایشگاه های انفرادی:

  • شیرزن / گالری هان ، شیراز / 1396
  • شیرزن / گالری طراحان آزاد / 1395
  • برگزیده آثار تصویرسازی/ گالری مریم/ 1390

منتخب 70 نمایشگاه گروهی‌‌:

  • طراحی به مثابه زیستن / خانه هنرمندان/ 1397
  • مشرق زمین / گالری اند مور گوتنبرگ، سوئد/ 1397
  • ایران آوانگارد / دوسلدورف، آلمان/ 1396
  • ایران جهان معناهای بسیط / پاریس، فرانسه/ 1396
  • نمایشگاه گروهی نقاشی/ موزه دی دی/ 1396
  • یادگاری / گالری ویستا/ 1396
  • کارت پستال های پشت نویسی شده / گالری طراحان آزاد/1396
  • هزار و یک بشقاب زیرلعابی/ گالری شیرین/ 1395.
  • بازتاب / گالری دنا/ 1395.
  • نخستین سالانه تصویرسازی / گالری شیرین/ 1395.
  • کارنمای انجمن نقاشان/ خانه هنرمندان/ 1395.
  • آبی ایرانی / موزه هنرهای معاصر اهواز/ 1394.
  • سود سوزآور / گالری الهه/ 1394.
  • تصاویر جدید از ایران / دانمارک/ 1394.
  • جهان پهلوان تختی/ گالری شیرین/ 1393.
  • صلح/ خانه هنرمندان ایران/ 1393
  • بینال تصویرگری براتیسلاوا BIB/ اسلوواکی / 1392.
  • بینال تصویرگری بلگراد/ صربستان 1389 و 1392.
  • 40 سال گابریل گارسیا مارکز/ خانه هنرمندان/ 1385
  • *اجرای چندین پروژه نقاشی دیواری /تهران، شهرری و کیش/ 1393،1394،1395،1396،1397 *تصویرگری بیش از 40 عنوان کتاب کودک و نوجوان
بروشور نمایشگاه: